sábado, 15 de junio de 2013

No us fieu de les aparences

Encara que tinga vuit potes no equival a quatre persones. Per altra banda en el polp el tentacle es sempre millor que el cap. En les persones, no sempre.

PAROLE, PAROLE, PAROLE...

El senyor Erdogan diu que els manifestants de la plaça de Taksim són terroristes. Fixeu-vos-hi: era el mateix que deien els bocamolls oficials del PP dels manifestants del PAH, la plataforma contra el desnonament. Els titllaven de “amigos de ETA” i d’ “usar los mismos procedimientos que Batasuna” sense tenir el compte un petit detall: el dret a la vivenda digna ve en la Constitució Espanyola del 78, es estrany que no l’hagen llevat, però segueix a la Carta Magna.
Si un capellà abusa del seu acòlit, ¿Es converteix en un “fals capellà”?. Doncs, això és el que li passà al monjo saholín de Bilbao que, quan es descobrí que havia matat sàdicament a dues dones (com a mínim), es convertí en “falso monje saholín” ¿Per què fals? ¿On  donen les credencials? ¿Quina és l’autenticitat dels estudis místico-guerrers en un centre sota el control de la burocràcia totalitària xinesa? Són preguntes que ningú es va fer, el programa d’ Eduard Punset tampoc, quan la suposada eminència de les tècniques d’autocontrol asiàtiques encara no havia mort ningú. O no li havien descobert l’empanada.
Admirem el poder de la ment però als psiquiàtrics no sol haver-hi problemes de coeficient d’ intel·ligència.
Amb les armes químiques d’ Al Asad passa el mateix: primer són presentades com una possibilitat malèfica i una cota d’ inhumanitat inacceptables (com si metrallar a la població fos menys infame) i després, casualment, troben les armes... que justifiquen la “humanitària” intervenció occidental. Que existeixen les armes o no, no té cap importància. El que hi compta és l’excusa. Però de l’ocupació d’Afganistan no quedarà més que el règim insostenible de Karzai (quasi igual de bèstia que el dels taliban, encara que això sí: obert a les empreses mineres i petroleres de l’amic occidental) i de l’ocupació d’ Iraq, un malson de atemptats, desordre i sang en un país realment dividit en tres trossos. Però no es desgavell: algú ha guanyat i no són les “raons humanitàries”

viernes, 14 de junio de 2013


Vista general de Vallderoures, capitaleta del Matarranya, Terol, i seu de la bodega Lagar d'Amprius

VITICULTURAS NACIENTES. Turia

Melocomotó

VITICULTURAS NACIENTES
EMILI PIERA
El sur de Teruel y la sierra de Aitana no parecen, a priori, lugares muy aptos para la viticultura, pero en ambos lugares se crían cepas y se obtienen vinos. Siempre hay matices y veo que los dos casos, requieren aclaración. Al sur de Teruel  está el Matarranya, una comarca de cota más baja que la feroz paramera en altiplano donde, en torno a Calamocha, se registran algunas de las temperaturas más bajas de España. El Matarranya está a unos 50 quilómetros, o menos, del mar, en línea recta, y protegido del levante (que siempre trae humedad, muy peligrosa en el proceso de formación de la uva porque favorece a los hongos) por Els Ports de Beseit. En ese ambiente mediterráneo está la bodega Lagar d’Amprius, de Valderoures, cuyas cepas se crían en Calaceit.
Más allá de Sella, subiendo desde la Vila-Joiosa, a 900 metros de altura, están los viñedos en anfiteatro, es decir plantados en bancales en herradura, de Mas de Sella, una joven bodega de autor radicada en la Vila, junto a chocolates Valor, por mera conveniencia industrial.
¿Qué tienen en común ambas explotaciones? Pues que nacieron hace menos de diez años, tienen cepas jóvenes, variedades diversas para facilitar el arte de combinatoria y vinos ya muy asentados en todos los sentidos. Como dijo el enólogo Jorge Navascués, cuyo padre es de Borja y la madre de Requena y  tiene vinos en todas las D.O. de Aragón, “las cepas viejas se conducen y autorregulan mejor; a las jóvenes, hay que vigilarlas más”. Sin embargo la viticultura no se ha interrumpido en el Matarranya y forma casi una unidad familiar con los vinos de sus vecinos de la Terra Alta. Ya son menos lo que saben que, antes de la filoxera, es decir, hace apenas un siglo, la Vila-joiosa tenía más viñas que Utiel, aunque a los hermanos Joaquín y Miguel Orts les advertían los viejos que “el vi de muntanya, no val res”. Ellos han hecho dos vinos de montaña y los dos son resultones, notables, con una singularidad que les da valor añadido. Sólo otro locuelo, suizo, se ha atrevido a plantar viñas a la misma altitud, en las faldas de Aitana. Los vinos de Mas de Sella tienen acreditación ecológica, pero no consta en la etiqueta. También tienen instalado el goteo, pero no lo usan: no hace falta, al menos por ahora. Joaquín despotrica de los pinos, pero no se atreve a cortarlos. En los márgenes de la finca (3 hectáreas de cabernet sauvignon, cabernet franc, syrah, garnacha tinta y marselán) crecen las frondosas, estepas y cardos. Conozco personalmente ambos lugares y el Mas de Sella (también llamado Mas de Carreró o de Sinto Centella), lo he pateado largamente. Cuando llegamos allí, el cuñado de los Orts, Ramiro, y un amigo, Enrique, “despampanaban” las cepas, es decir arrancaban hojas para que la planta esté más ventilada y los futuros racimos, más soleados.
La gente de Lagar d’Amprius presentó sus vinos en la D.O. Valencia. Un garnacha cien por cien (muy rico, ya lo conocía), otro tinto de garnacha y syrah, que también conocía, pero que ahora aprecio más, y un blanco de chardonnay (con unas gotas de viognier) que es un torrente de frutas: manzana, pera, cítricos… hacen vendimia nocturna y sólo mantienen un quilo de uva por cepa. 
También en Mas de Sella liberan de carga a las cepas y tiran uva porque producen más de la que necesitan para elaborar unas cinco mil botellas al año. Los hermanos Orts son la muestra viva del veneno de la enología, de lo profunda e infecciosa que puede ser la pasión por hacer buenos vinos. No hay viticultores en la familia, aunque buscaron formación y asesoría. Con un pequeño tractor, sus manos y mucho empeño, consiguen vinos con estructura, color y calor y, sin embargo, ácidos, estables: Mas de Sella, con doce meses de crianza. Y están a punto de etiquetar un segundo vino – Carreró – con 18 meses de barrica. Probamos dos Mas de Sella (2008 y 2011) y el Carreró en El Hogar del Pescador (Tel. 96 589 00 21), un buen y luminoso restaurante marinero, me repatean los locales en penumbra, de la Vila donde comimos salazones y almendras, pebrereta (con sangatxo) en pasta filo, chipirones, un par de gambas rayadas por cabeza y, de plato de fondo, un muy buen arroz caldoso de pescado con calabaza, cebolla y salmonetes.

Però que és Internet?

Internet va ser un dispositiu en xarxa per a fer possible la comunicació, ni lineal ni jeràrquica, multinodal, entre nuclis de decisió separats i, probablement, confosos. L'escenari teòric era, òbviament, militar, apocalíptic, postnuclear. Si Internet era això, vol dir que, com deia Leonard Cohen, l'apocalipsi ja ha tingut lloc, la Bomba ja esclatà, sense haver de lamentar massa morts: estem en l'era Internet.
Després, els ciutadans comuns, les plataformes per tota classe de drets i minories prenguérem a l'assalt la joguina i l' Imperi ha pres mesures per a defensar-se de nosaltres. Ho espia tot: estableix nexes, freqüencies, pautes, xarxes. Després, tot això es processa i, al remat, apareix la foto de les deu amenaces potencials de major calat. Amenaces al mateix poder de l' Imperi; els ciutadans, els importen una bona merda, amb perdó.
Aqui, ens deixen entrar en totes bandes, però s'apunten l'adreça, el telèfon i les aficions. Es queden la foto. A Xina, no els deixen ni entrar. L'imperi és una vergonya i els poders de recanvi -Rússia i Xina-, encara en són una de més gran.
El problema per a la democràcia i les llibertats, és que EE UU hauria de fer el que diu que fa a La Guerra de les Gal·làxies: defensar la Federació i protegir-se de l' Imperi. Però no, vol ser les dues coses alhora i això, senzillament, és impossible: EE UU és un imperi i, a més, de matriu romana, que no hel·lènica. Bush el Menut, va ser Calígula i ara el Obama és, pot ser, Claudi. D' aqui la constant erosió de les llibertats en una de les seues pàtries, l'hegemonia de la propaganda (com a forma de creació de realitats alternatives i de disseny del futur) i la nova vitalitat de la soterrada corrent teocràtica que sempre ha estat una amenaça per a la salut i la felicitat d'aquell gran país.

martes, 11 de junio de 2013

No hi ha medicaments innocus

Una amiga meua usa una bona part del seu temps atenent a un germà malalt de càncer que acaba de ser operat en un hospital de València. La operació va eixir bé i les perspectives són acceptables, quasi bones.
El pacient ja es troba a casa i prengué les primeres dosis d' un medicament hospitalari, és a dir que no és servit a les farmàcies. Bo, no exactament. Com que, en principi, només li donaren un parell de comprimits, en demanà més a la farmàcia on l'enviaren a l'hospital a per les pastilles, a no ser que...a no ser que pagara els mil euros que, segons li aclariren, costa una capsa del medicament, que tampoc no té massa pastilles. Mil euros.
No puc imaginar-me de que pot estar fet un medicament per a valdre mil euros, potser de floquets d'or passats per la gepa d'Ana Mato. L' única explicació plausible és la infinita gola de la indústria del ram. La meua amiga ha tingut que passar de nou per l'hospital a "camellejar" noves dosis per al seu germà. I tornarà tantes vegades com calga.
El més curiós de tot és que no es tracta d' un medicament psicoactiu, suceptible de ser convertit, d'amagat, en pindola estimulant o visionària. Es pura gasiveria preventiva: per si algú en gasta massa de medicament.
No hi ha medicaments innocus. En cap sentit.
L' IL·LÚS
L' il·lús és l'ejaculació precoç de la il·lusió

lunes, 10 de junio de 2013

CON GUSTO
  MEDIO TONO
EMILI PIERA
Alicia Sánchez Camacho es la prueba viva más elocuente que conozco de que las ideas conservadores se mueven en todos los escenarios y niveles con optimismo combativo y una sensación de seguridad a toda prueba. Puede soltar patochadas gigantescas con un aplomo que para sí quisiera un catedrático y decir, por ejemplo, que tenía que comprar marcas blancas cuando se ha sabido que gana casi tanto como María Dolores de Cospedal. Y por dirigir el cuarto o quinto partido de Catalunya, no sé como andará ahora el hit parade. De todos los enigmas que me plantea la personalidad desenvuelta y jacarandosa de la Camacho, lo que más me interesaría es averiguar si, como parece, tiene el mismo cirujano plástico que la Kirchner.
Esa falta de complejos, mesura o cautela entre los paladines conservadores, vale también para la prensa. El director de La Razón, Paco Marhuenda, ha dicho que en el Liceu pitaron a los príncipes porque ahora va mucha clase media-baja. Bien dicho, sí señor: a partir de ahora que pidan en taquilla la declaración de la renta y si cobran menos que Dolorcitas o doña Alicia o no son gente de posición, que no pasen: empiezan por ir a la ópera y acaban por pedir hospitales y escuelas públicos, dónde iremos a parar. Lo primero es no mitificar la prensa: con la caza de brujas de Mc Carthy no acabaron los valerosos periodistas de la vieja democracia, sino la misma clase política probablemente estomagada por tanta brusquedad y malos modos.
 Unas de las cosas más llamativas de la prensa de Madrid es que en sus manifestaciones más facinerosas parece que va a pedir que se arme una nueva División Azul o que se aplique garrote vil a los hugonotes y castristas, pero pasado el calentón de boca, nunca se olvidan de justificar la última medida de Rajoy. Y hasta del último de sus directores generales. Parecen legionarios de la España eterna, pero no olvidan quien es el guardián del presupuesto. Y es que lo mismo en periodismo que en copla hay que desconfiar de los vociferantes y abrazar el medio tono. Como Concha Piquer.

SEARCHING FOR SUGAR MAN
Un dels personatges de Searching for sugar man diu en un moment determinat del magnífic documental que comente: "Detroit està molt necessitada de bones notícies".
Doncs no vull contar-te València. I Espanya. A Detroit, el liberalisme econòmic (compatible amb un creixent autoritarisme polític i la violació dels drets individuals i de la privacitat de les comunicacions) acabà amb la indústria de l'automòvil i a València, la combinació d' importacions xineses masives i de monocoltiu de la rajola, no ha deixat estaca en paret.
Searching for sugar man (títol que fa referència al dealer o traficant de drogues) és com un conte de fades modern, pero no a la manera estúpida de Pretty woman, sinó mostrant un cas real i, el que importa molt més, un mecanisme plausible de la realitat que no sempre dóna grans recompenses immediatament (ni encara que les merites), però que, a canvi, opera miracles autèntics.
A banda de denunciar l'opresió capitalista no és innecesari recordar que al món hi ha persones generoses, que no fan de les ferides narcisistes el centre de la seua vida i que a totes bandes i sempre, com diu una vella (i necessària) oració "el món està plé d'heroïsme".
TERTULIA HUMOR Y GASTRONOMIA

La tertulia sobre Humor y Gastronomía auspiciada por Casa Montaña tuvo como preludio una verdadera humorada: Arturo Pardos y Stephan Guérin se equivocaron de AVE y pararon en Córdoba, en lugar de Valencia. Del resto de los invitados previstos no falló casi nadie y la actriz y buena aficionada a la cocina, Catalina Leonarte, se desdobló en rapsoda y nos dedicó una pieza del Siglo de Oro consagrada a tres amores: el de Inés, el del jamón y el de las berenjenas con queso.
Como dijo el moderador inmoderado Emili Piera, en España la literatura de humor casi nació con la gastronómica pues La Casa de Lúculo de Julio Camba es un clásico de los dos géneros, a la vez.
Los mejores chistes los contó Joaquín Schmidt y varios tertulianos censuraron abiertamente la solemnidad y “la música de romanos”, el tremendismo, de ciertos programas televisivos de cocina con tratamiento de reallity.
Nosotros no nos enfadamos en ningún momento ni, mucho menos, mostramos imágenes guarras de los fogones y su entorno. Sabemos que el oficio de cocinero es muy duro y, bien hecho, merecedor del máximo respeto. Comimos bien y bebimos mejor. De eso se trataba, sobre todo ahora que el gran Abraham García, también presente con su hijo, había superado la enfermedad y teníamos algo importante que celebrar.
La periodista Silvia Soria defendió la inmarcesible valencianidad de la paella. Bien hecho.