miércoles, 14 de enero de 2015

Crònica d'alguns descobriments. Publicat a Saó


VIST, RECORDAT I EVOCAT
CRÒNICA D’ALGUNS DESCOBRIMENTS
Emili Piera
El País Valencià (i les comarques més pròximes de Catalunya, Múrcia, La Manxa i Aragó) sol ser l’àmbit, limitat, dels meus descobriments gastronòmics que sempre inclouen el vi, naturalment. Acabe de trobar unes vinyes amagades entre les asprors de la Tinença de Benifassà: això vol dir, potser, que aviat tindrem vi de la Tinença. Com en vaig descobrir un, de molt decent, a la Vall de Seta i Travadell. Com n’ hi ha d’ excel·lents a Sella. Geografies extremes, inusuals, recuperades...
Quasi totes les troballes són recuperacions. Com la majoria dels descobriments són redescobertes. Fa molts anys, quan Miquel Ruiz (El baret de Miquel, Dénia) duia La Seu de Moraira, li vaig preguntar: ¿I dels joves qui em recomanes? Em va dir el lloc –la piscina de Barx– i a la segona i escèptica temptativa, vaig trobar-me en un País de les Meravelles regit per un joveníssim Ricard Camarena, voltat per les taules d’alumini d’un bar de poble on els parroquians renegaven en ser educadament desallotjats per a fer-li un lloc al foraster que volia dinar. El mateix Camarena que, després d’una llarga peripècia, entre cants de sirena, canvis de domicili i maldecaps empresarials diversos, s’ha convertit en un dels millors cuiners del país, el millor segons la peculiar classificació de l’Anuario de Cocina del senyor Vergara.
Com que crec que vaig ser el primer en escriure a València de Ricard Camarena, en la seua època d’aprenent destacat i meritori de molt de mèrit, trobe que aquella vegada sí que vaig fer un descobriment. Molt modest, és clar: la faena era de Ricard.
La Marina, una irradiació
D’experiències més recents destaque un dinar, fantàstic, a Bon Amb, restaurant en el camí de Xàbia a Poble Nou, on tot resultà perfecte. La marca de la casa es el producte de la mar amb espècies i tocs exòtics i una presentació impecable. Bon Amb està en la primera línia de la nostra cuina. La vespra havia descobert un autèntic restaurant de tapes –tot i fer, també, plats com cal, complits– en Zensatez de Moraira. Com veieu son noms que ens traslladen a la Marina que ha estat per al País Valencià una cosa semblant a l’Empordà per a Catalunya. Parle de cuina i, sense voler-ho, potser de més coses: un autèntic centre d’irradiació de la cuina més innovadora.
He escrit “un autèntic restaurant de tapes” amb tota la intenció. El que ara prolifera és el gastrobar assessorat, la franquícia, el cuiner com a marca o la cadena planetària de Joel Robuchon. I de vegades són bons i tot. Ja no és tan sols el local a Madrid d’alguna celebritat catalana o basca, sinó la propagació mundial d’un nom avalat per la força de xoc d’alguna persona o raó social amb molts diners. Així es com Miguel Barrera, l’únic cuiner de tot Castelló etoilé per Michelin, s’ha vist embolicat en l’aventura d’obrir un bar de tapes a Liverpool no massa lluny de l’aeroport, en companyia d’una família de futbolistes. Els camins del Senyor...
Ix com pugues
Una cosa que també he descobert –no havia viscut jo mai, ni vostès tampoc, una crisi comparable a l’actual– és que la manera de fugir d’un incendi o terrabastall no sol venir en cap manual de primers auxilis. Correm i correm fins a perdre l’alè en la direcció contrària a la insolvència, de la millor manera que sabem. Improvisem, anem a les palpentes. Això també li ha passat a la gran cuina espanyola (i valenciana) que havia arribat, merescudament, a un gran nivell ¿Què passaria si el país que sembla no saber fer altres coses que amuntonar rajoles o servir taula, li falla una d’aquestes dues coses? El que semblava una pregunta hipotètica per a distracció d’ociosos, es va convertir en una fatal realitat allà per 2008. I encara no em vist la claror. Com que hi havia molt de talent i experiència acumulats, molt de know how, i poques possibilitats d’omplir les taules amb els beneficiaris d’aquelles zones d’ombra on els poders polítics i econòmics perpetren els seus tràfics més indecents, com ningú que no fos ric de naixement tornaria a menjar, en molt de temps, en restaurants amb un menú de 120 euros i a diari, les eixides formaren el dibuix de la fugida: una explosió en totes direccions.
Per tant calia oferir coses més econòmiques en llocs de disseny, fer entrepans o hamburgueses i reclamar la qualitat de la matèria primera, convertir al cuiner en un espècimen de vida nòmada, en catedràtics ambulats o sol·licitats trobadors esperats a les millors festes. No jutge ningú, ni hi ha més ironia de la imprescindible. Ja ho he dit: les eixides a la crisi no estat elaborades per cap gabinet de protocol i bones maneres. La pèrdua d’àrees immenses del mercat nacional de vins s’ha compensat amb una penetració considerable de les nostres exportacions a Europa i Àsia, també a Amèrica.
En un restaurant de Galícia entre A Coruña i Santiago, el passat Nadal vaig fer un altres descobriment del gènere canalla. L’amo del local vingué a fer barret amb nosaltres a les postres i ens va dir que, actualment, només treballava amb cinc vins, però “que había tenido en carta más de doscientas referencias”. La crisi. Però “¿què es demanaven els que més podien, quan podien?”. La seua contestació va ser:
-Los empresarios sabían que pedían, iban a tiro hecho: reservas de Rioja y Ribera de Duero. Los políticos querían novedades y se pedían lo más caro sin mirar el precio.
És un retrat potser injust per general, però es el dibuix gros i eloqüent d’una situació. Si algú s’ha pensat que els excessos i refinaments exagerats, la cuina del mandarí, no tornarà, lamente defraudar-lo. Arribarà puntualment així que millore la situació econòmica i una nova classe ascendent necessite una dosi de reconeixement amb un ritual de diferenciació social, la taula, tan vell com la història humana.
Menjar a bon preu
El meu problema és que em resulta difícil embolicar-me amb les fantasies de marketing: ningú ven duros a quatre pessetes. Per a menjar barat i bo sempre tinc a mà el restaurant del mercat de Rojas Clemente. O la cafeteria del MuVIM a la vora d’un dels pocs museus de la ciutat que conserven algun criteri. O llocs de vora carretera que vaig trobant pel camí: el magre amb fetge de La Serrella de Benasau, la bona carn torrada i l’amanida fresca de Casa Barreda en Els Rossildos, l’embotit de la Venta Nadal de Benilloba o les lentilles de l’hostatgeria Sant Jaume de Coratxà o els menús complits de Casa Perito de Benlloch. Cuina popular, sí, però que ningú pense que estic apuntant una proclama contra la renovació de la cuina, no ho voldria. A Q de Barella i a Saiti de València (i el mateix podria dir d’Alejandro del Toro), dos chefs de talent, mantenen restaurants a València que ofereixen una carta limitada però atractiva, moderna, interessant. No hi ha trampes, ni rebaixes: tan sols modèstia en la matèria i el plantejament i bones resolucions. Les pretensions es suavitzen, els preus baixen. Una solució de coneixement. Per un poc més de diners encara es pot menjar a dos grans restaurants: Apicius i Samsha.
Sempre el vi
El vi és un bon territori per a les descobertes. Obres una ampolla i no és massa bona: te la beus de tota manera. La propera serà millor. Un dels meus descobriments més notables dels últims mesos han estat els vins de Bodegas Ponce de Villanueva de la Jara, un productor familiar de la Manchuela que exporta la major part de la seua producció, amb negres  tan extraordinaris com Clos Lojen, La Casilla o Pie franco i el blanc Reto. Tots els negres són de bobal, un detall important perquè la manera de treballar del Ponce és, potser, la contrària de Toni Sarrión amb el mateix varietal. En Ponce, vins de criança curta, expressió neta de la terra i de l’any; en el cas de Sarrión (Quincha Corral, Finca Terrerazo), criances llargues, concentració de sabors i aromes. El blanc de Sarrión Finca Calvestra, també fou un extraordinari descobriment acompanyat de bon pa i millor pernil, xarcuteria i formatges.
No fa massa vaig estar a Xipre. Ja sabia que els indígenes no eren massa aficionats al peix, sense arribar als extrems de Còrcega que practica la monomania porquina. El que no podia imaginar-me era la quantitat i qualitat dels vins que aniria trobant-me al llarg de vint dies potser major que en la mare Grècia i, tal vegada, afavorida Xipre pels turistes de gran poder econòmic: russos i israelites. En una bodega familiar de la regió de Paphos vaig trobar un vi negre amb un coupage en el que entrava el monestrell. Si és cert que els almogàvers el dugueren a Alacant des de Neopàtria, com ens conta Joan Martín, sembla que la vinya ha fet, com la copla en Amèrica, un viatge de anada i tornada.             

Cuines Locals. Marques Globals. PuBlicat a Saó


CUINES LOCALS, MARQUES GLOBALS
Emili Piera
 Tenia raó Julio Camba: el cotxe s’ha revelat com el millor amic de la bona cuina. Per local i localista que siga una determinada comunitat, el cotxe ajuda a trobar, a pocs quilòmetres de casa, una cuina digna. I a fugir de la rutinària. I això val també per a comarques molt despoblades com el Racó d’Ademús o l’Alt Millars. Ho he comprovat.
Hi ha una esplèndida cuina a vora carretera, una cuina de bar de poble, de rostidor de carn, tot i que el peix ja no és barat enlloc. Fins i tot hi ha bons arrossos de menú, el que semblava impossible. De l’arròs i la pàtria i el monopoli sentimental de la paella, ens parlarà un especialista con Santos Ruiz.
El primer negoci alimentari que es globalitzà fou el del vi (i l’oli): en són testimonis les troballes arqueològiques de àmfores romanes, púniques o gregues. Joan Martin ens parlarà d’ un jaciment submarí de vins d’Alacant cobejats per la Royal Navy. I Paco Alonso de les darreres sensacions de la cuina sorprenent i/o innovadora.
Una entrevista de Segon Plavi al cuiner revelació Miguel Barrera (Cal Paradís), única estrella Michelin en tot Castelló, servirà per a il·lustrar les darreres derives de l’alta cuina: crisi. Tancaments seguits de proliferació. El cuiner com a marca. Les franquícies i gastrobars com a solucions econòmiques. Els imperis planetaris a l’estil Joel Robuchon, les assessories i la cuina com a negoci multinacional. Arzak s’ha plantat a Madrid y Londres, Barrera debutarà a Liverpool y les tapes hispàniques triomfen arreu del món.

Cuerpo de hombre


4/1/15
CON GUSTO
  CUERPO DE HOMBRE
EMILI PIERA
Hace muchos años, en un artículo muy divertido, Juan José Millás comparó la relación que los candidatos socialistas Josep Borrell y Joaquín Almunia tenían con su cuerpo con un coche. Borrell tenía un coche alemán, seguro de sus trasmisiones y respuestas, no muy asequible, tal vez con los cristales entintados. Almunia disponía de un utilitario, entraba y salía de él cada vez que lo necesitaba, era un coche muy disponible, no lo cuidaba especialmente. De hecho y sin salir de la familia o familias socialistas, asustaba un poco ver la evolución del rostro de Felipe en vísperas de abandonar la Moncloa. Su atractivo rostro de vaquero gitano había sufrido la gravidez y retorsiones del poder y era una plomiza gárgola barroca o una tarasca del Corpus llena de colmillos. De Aznar nada digo, este comentario no trata del género de terror.
Ya decía Óscar Tusquets que el arte moderno ha tenido muchos problemas con los pantalones de los hombres. No es nada de lo que están pensando: acaban la figura masculina con los finos palillos de las perneras. Para resolver este problema de volumetría a Lenin lo esculpieron con una larguísima gabardina tirante, como una sotana tensa, y a Balzac, Rodin lo hizo emerger de una bata frazada con las mangas colgantes. Los monjes y papas no tienen ese problema: siguen usando ropas talares que los macizan de la cabeza a los pies. Tampoco siente ese conflicto la piedra  del Monumento a los Descubridores de Lisboa donde una sucesión ascendente de adelantados, a pie y a caballo, se empujan en un movimiento de ascensión que ensancha el horizonte.
Hace algún tiempo volvimos a ver a Almunia -¡Hombre, Joaquín! – y aquel muchacho diligente y con cierta timidez de subalterno había criado una papada cardenalicia, tenia unos cachetes plácidos y dilatados de canónigo: un auténtico secuaz de Juncker o un arzobispo de la papisa del FMI. Lógicamente hablaba de moderar los salarios y aceptar nuevos sacrificios: lo contrario de lo que su cuerpo nos estaba diciendo, problemas de cohesión. El cuerpo, ni demasiado consentido ni maltratado (aunque sea sólo un poco).     

Cuerpo de mujer


3/1/15
CON GUSTO
  CUERPO DE MUJER
EMILI PIERA
El otro día, en una entrada de moros y cristianos, vi un caso ejemplar de nuestra relación con el cuerpo. Los capitanes, cabos o caps de las filaes masculinas –que además solían ser veteranos– se representaban con absoluta complacencia, con la misma impunidad que un pavo real despliega sus plumas, ofrecidos a la delectación del público con la seguridad de gustar. El caso de las chicas capitanas era muy distinto: la certeza de gustar no era automática, se encontraba al final de un empeño, de un esfuerzo arduo: lo alimentaba el sentido del reto y por eso mismo era condenadamente atractivo pero, también, inestable, frágil.
Hace poco una pavorosa encuesta de la que se ha hablado muy poco (y que no encuentro en Internet), decía que sólo un dos por ciento (quizás era el cinco) de mujeres están contentas y a gusto con su cuerpo. Pregunten a los adolescentes cuantos de ellos están felices con su móvil, play station o moto y el resultado no será muy diferente. Más aún: pregunten a los hombres adultos qué tan a gusto se encuentran con sus puestos de trabajo (un consejo: pregúntenlo a cierta distancia) y el resultado no será muy distinto. Decía el filósofo coreano Byung-Chul Han, que escribe en alemán, que hemos interiorizado la explotación de tal modo que ni se nos ocurre que el fracaso pueda tener motivos externos. Más aún ciframos la realización personal en la exhaustiva explotación de nuestros recursos personales. No concebimos ser alguien sin ser algo y siempre es invierno en el cielo de nuestro descontento.
Curioso ¿Verdad? Pero el cuerpo de la mujer vale por él mismo y por su capacidad de funcionar como campo simbólico de cada época y pararrayos de sus anhelos. Por eso Paulette Goddard, la actriz, va por delante de cuantos le rodean y se convierte en elástico paradigma de esos Tiempos modernos (Chaplin) hechos de emigración, uso instrumental de las personas y el amor, la familia y los amigos como posible parapeto móvil. Por eso el cine y el comic han alumbrado un ideal imposible: una mujer de grandes tetas y caderas y de talla 38. Los hombres, mañana.

Mandarín y amputado


6/1/15
CON GUSTO
    MANDARÍN Y AMPUTADO
EMILI PIERA
A veces un capítulo condena un libro, ya ven. Si es de Gregorio Morán las posibilidades aumentan: es un desahogado. El libro iba a salir en Planeta pero, al final, lo ha publicado Akal, editora que  se comprometió a respetar su integridad (la de autor y obra). Se trata de El cura y los mandarines. Historia no oficial del bosque de los Letrados, un título inspirado en cierto chino célebre –la Cina é vicina, ahora sí– y que en sus más de ochocientas páginas (incluido el índice onomástico) nos cuenta las peripecias del gremio ilustrado en un período fluido, inquietante: 1962-1996. Ciertos prólogos son como las etiquetas de los productos de droguería: nos informan de riesgos y dosis y el libro, conforme a su causticidad, lleva tres. No se lo pierdan.
Más ambicioso que las memorias o recapitulaciones de Castellet, Mario Muchnik o Juan Cruz, el libro pertenece a un género, la historia cultural, casi inédito en España, salvo en la taxidermia como ocupación universitaria. El cura es Jesús Aguirre, Duque de Alba en su momento de gloria y, después, alma en pena del palacio de Liria. Los mandarines son unos cuantos: los que cortaban el bacalao hasta la derrota de Felipe y después: editores, académicos y hasta el Nobel que ejercía de misógino contra la inteligente María Moliner, la del diccionario. Naturalmente he empezado por el capítulo amputado, los miembros ausentes son los que más pican y que a uno le llamen “caballero mutilado” o “rojo tullido” depende de la bolsa de valores, esos que tildaron de  eternos y que inspiraron conductas canallas y circunstanciales.
El capítulo en cuestión retrata como tropa pícara y simuladora a unos cuantos inmortales de la RAE en vísperas de la adjudicación de su Diccionario a Planeta: medio millón de unidades. Llevo devorados dos centenares de páginas: información preciosa y bien organizada. Opiniones muy discutibles. El acomodamiento y moderación de muchos viejos radicales no me parece tan decisiva: es cosa de los años, la letra no cura si uno no se lo ha propuesto y la verdad y la belleza son esquivas y sólo vale buscarlas.