Ensenyant a pensar
Amadeu Ferragut
El
senyor Agatocles té nom de general espartà, però és professor de matemàtiques a
un centre de Primària de Patràs, un port molt important en les comunicacions
marítimes entre Grècia i Itàlia. El professor vol introduir els seus alumnes en
les figures de la lògica formal.
-Si el sistema fiscal i de pensions
grec era un complet desastre, si armadors i consignataris i popes no paguen
impostos, si el sistema econòmic de Grècia era tan primitiu, i ho era, Algú sap
perquè ens admeteren en la Unió Europea? –pregunta el professor
-Per desfici? –diu Jristos.
-No, collons, les respostes
destarifades, no valen.
-Per motius polítics? –pregunta Kostas,
un dels sabudets de la classe.
-Exacte. I per tant i d’acord amb el
principi de simetria o correspondència, tan grec, potser és un problema amb una
solució política, no cregueu? Ara considerem la raó oposada: que tot és
Economia i que els plantejaments polítics, enlloc d’aclarir els problemes, els
tornen més tèrbols. Em seguiu?
-Síiiiiiii
-Aleshores, si les empreses poden fer
fallida, quan els deutes són molt superiors als actius, Per què no ho ha de
poder fer una nació i el seu Estat que, des del nou punt de vista, seria una
empresa no molt gran?
Els alumnes es miren un tant
desconcertats. Kostas s’atreveix a dir:
-Perquè si no paguem els deutes,
perdrem el crèdit.
-Cert! Aquí tenim una nova forma de
correspondència. Et presten en la confiança de cobrar; pagues per a que tornen
a donar-te crèdit, però, Què passa si a un estibador del port que acaba d’eixir
d’una llarga malaltia els fas treballar el doble d’hores per a recuperar el
temps perdut?
-Que rebenta com una cigala! –contestà
Jristos amb la consciència de que ara sí que l’ha encertada.
-Exacte. Fins i tot des d’un
plantejament econòmic, el negoci del crèdit, no sempre dóna beneficis S’hi
poden fer sacrificis amb un meta visible, però no amb un horitzó desesperançat
en el qual la roda d’austeritat i recessió ens condemna a més pobresa, més
deute i més interessos. Fins i tot els treballadors francesos pensen que els
seus fills viuran pitjor que ells...
-I per què no es rebel·len? –pregunta
Dimitrios
-Potser perquè no saben si serà de
profit. Per exemple, les estadístiques –un derivat matemàtic bastant imprecís–
diuen que els treballadors grecs fan més hores que els alemanys, però als
alemanys els han fet creure que ells paguen les pensions i l’assistència
sanitària dels grecs. Això es diu un contrasentit. Contra la lògica, s’ alcen
els prejudicis i els dogmes, enunciats indemostrables. Algú sap com identificar
un dogma?
-Això no ho sé! –s’exclama Kostas amb
una sinceritat desarmant.
-Pel mal humor. El dogma sempre es
sever i malcarat. Es lògic: busca imposar-se, no convèncer. Hitler deia que la
nació alemanya viuria molt bé amb les productives terres d’Ucraïna i Hongria.
Perdé de vista un detall: que Ucraïna i Hongria no eren alemanyes. Algú sap com
els furtaren les terres als indis.
-Amb pistoles i rifles –diu Jristos
mentre fa el gest d’apuntar i disparar.
-No senyor, això vingué després. Primer
calgué desposseir als indis del seu dret: convertir l’efecte en causa i
pervertir l’argument. Si els indis no treballaven la terra, és que l’avien
abandonada i, per tant, perdien el dret a tenir-la, quan és la propietat
legítima la que autoritza l’ús. Naturalment, passaven per alt altres raons de
la part índia com la possibilitat de caçar i recollir fruits silvestres: no els
convenien.
No hay comentarios:
Publicar un comentario