miércoles, 14 de enero de 2015

Cuines Locals. Marques Globals. PuBlicat a Saó


CUINES LOCALS, MARQUES GLOBALS
Emili Piera
 Tenia raó Julio Camba: el cotxe s’ha revelat com el millor amic de la bona cuina. Per local i localista que siga una determinada comunitat, el cotxe ajuda a trobar, a pocs quilòmetres de casa, una cuina digna. I a fugir de la rutinària. I això val també per a comarques molt despoblades com el Racó d’Ademús o l’Alt Millars. Ho he comprovat.
Hi ha una esplèndida cuina a vora carretera, una cuina de bar de poble, de rostidor de carn, tot i que el peix ja no és barat enlloc. Fins i tot hi ha bons arrossos de menú, el que semblava impossible. De l’arròs i la pàtria i el monopoli sentimental de la paella, ens parlarà un especialista con Santos Ruiz.
El primer negoci alimentari que es globalitzà fou el del vi (i l’oli): en són testimonis les troballes arqueològiques de àmfores romanes, púniques o gregues. Joan Martin ens parlarà d’ un jaciment submarí de vins d’Alacant cobejats per la Royal Navy. I Paco Alonso de les darreres sensacions de la cuina sorprenent i/o innovadora.
Una entrevista de Segon Plavi al cuiner revelació Miguel Barrera (Cal Paradís), única estrella Michelin en tot Castelló, servirà per a il·lustrar les darreres derives de l’alta cuina: crisi. Tancaments seguits de proliferació. El cuiner com a marca. Les franquícies i gastrobars com a solucions econòmiques. Els imperis planetaris a l’estil Joel Robuchon, les assessories i la cuina com a negoci multinacional. Arzak s’ha plantat a Madrid y Londres, Barrera debutarà a Liverpool y les tapes hispàniques triomfen arreu del món.

No hay comentarios:

Publicar un comentario